E_CN_3_2012_5_EA
Correct misalignment Change languages order
E/CN.3/2012/5 1164593E.doc (English)E/CN.3/2012/5 1164591A.doc (Arabic)
Statistical Commissionاللجنة الإحصائية
Forty-third sessionالدورة الثالثة والأربعون
28 February-2 March 201228 شباط/فبراير - 2 آذار/مارس 2012
Item 3 (c) of the provisional agenda**البنــد 3 (ج) مــن جــدول الأعمـال المؤقــت**
Items for discussion and decision: national accounts* أُعيد إصدارها لأسباب فنية.
* Reissued for technical reasons on 24 January 2012.** E/CN.3/2012/1.
** E/CN.3/2012/1.بنود للمناقشة واتخاذ القرار: الحسابات القومية
Report of the Friends of the Chair on the barriers to the implementation of the System of National Accounts 1993تقرير فريق أصدقاء الرئيس عن العوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993
Note by the Secretary-Generalمذكرة من الأمين العام
In accordance with a request of the Statistical Commission at its forty-second session (see E/2011/24, chap. I.A), the Secretary-General has the honour to transmit herewith the report of the Friends of the Chair on the barriers to the implementation of the System of National Accounts 1993.بناء على طلب من اللجنة الإحصائية في دورتها الثانية والأربعين (انظر E/2011/24، الفصل الأول - ألف)، يتشرف الأمين العام بأن يحيل طيه تقرير فريق أصدقاء الرئيس المعني بالعوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993.
The Commission is requested to express its views on the points for discussion set out in section IX of the report.ويرجى من اللجنة أن تبدي رأيها في المسألتين المطروحتين للمناقشة والواردتين في الفرع تاسعاً من هذا التقرير.
Report of the Friends of the Chair on the barriers to the implementation of the System of National Accounts 1993تقرير فريق أصدقاء الرئيس عن العوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993 أولا -
I. Background/contextمعلومات أساسية/السياق
1. At its forty-first session, the Statistical Commission accepted the suggestion of the Australian delegation to set up a friends of the chair group to assist the Commission in identifying the causes of the slow and limited adoption of the System of National Accounts 1993 (1993 SNA), {§1} as well as make suggestions on the way forward, given that the 1993 SNA had been updated to the 2008 SNA.1 - قبلت اللجنة الإحصائية في دورتها الحادية والأربعين اقتراح الوفد الأسترالي إنشاء فريق لأصدقاء الرئيس لكي يساعد اللجنة في تحديد الأسباب التي أدت إلى اعتماد عدد محدود من الدول نظام الحسابات القومية لعام 1993( {§1}) وإلى بطء وتيرة اعتماده، ولكي يقدم إليها اقتراحات بشأن الخطوات المقبلة، وذلك باعتبار أن نظام الحسابات القومية لعام 1993 جرى تحديثه وإصداره تحت عنوان نظام الحسابات القومية لعام 2008.
2. A number of countries have made notable progress in implementing national accounts in the last 10 years.2 - وأحرز عدد من البلدان تقدماً ملحوظاً في تنفيذ الحسابات القومية في السنوات العشر المنصرمة.
In 2009 the Intersecretariat Working Group on National Accounts reported that 84 per cent of Member States were able to report at least some national accounts data.ففي عام 2009، أفاد الفريق العامل المشترك بين الأمانات المعني بالحسابات القومية بأن 84 في المائة من الدول الأعضاء استطاعت الإبلاغ عن بعض بيانات الحسابات القومية على الأقل.
However, differences in methodologies and gaps in data sources may lead to variability in the quality of data and a lack of comparability.غير أن اختلاف المنهجيات والثغرات التي تعتري مصادر البيانات ربما يؤديان إلى تفاوت في جودة تلك البيانات وعدم قابليتها للمقارنة.
There are still many countries that do not comply with the 1993 SNA.كما أن هناك عدة بلدان لم تطبق بعد نظام الحسابات القومية لعام 1993.
3. In 2007 analysis of national accounts data by the Statistics Division showed that 63 per cent of Member States had implemented the 1993 SNA.3 - وفي عام 2007، أظهر تحليل لبيانات الحسابات القومية أجرته شعبة الإحصاءات أن 63 في المائة من الدول الأعضاء نفذت نظام الحسابات القومية لعام 1993.
Furthermore, the majority of developed countries and economies in the Commonwealth of Independent States had reported national accounts data according to the 1993 SNA methodology.وعلاوة على ذلك، أبلغت معظم البلدان المتقدمة النمو واقتصادات رابطة الدول المستقلة عن بيانات الحسابات القومية وفقاً لمنهجية نظام الحسابات القومية لعام 1993.
Despite such progress, the 2009 report of the Working Group stated that 40 per cent of member countries and only 10 per cent of small island developing States and least developed countries had been able to report the minimum required data set, which is used to determine whether countries have implemented the 1993 SNA.ورغم هذا التقدم، أفاد تقرير الفريق العامل لعام 2009، أن 40 في المائة من البلدان الأعضاء و 10 في المائة فقط من الدول الجزرية الصغيرة النامية وأقل البلدان نمواً تمكنت من تقديم مجموعة البيانات المطلوبة كحد أدنى، والتي تستخدم لتحديد ما إذا كانت البلدان قد نفذت أم لا نظام الحسابات القومية لعام 1993.
This situation highlights the slow progress in implementation of the SNA standard, particularly among developing countries, and demonstrates the need to address adequately the barriers hindering the implementation process.ويسلط هذا الوضع الضوء على بطء التقدم في تنفيذ نظام الحسابات القومية، لا سيما في البلدان النامية، ويبرهن على ضرورة التصدي بشكل مناسب للعوامل التي تعوق عملية تنفيذه.
With various stages of progress in developing national accounts there is cause for concern about data quality and, as a result, the lack of international comparability.وفي ضوء اختلاف مراحل التقدم المحرز في استحداث حسابات قومية، يوجد قلق إزاء جودة البيانات، وبالتالي، عدم قابليتها للمقارنة على الصعيد الدولي.
4. Following the adoption of the 2008 SNA as the international standard for compilation and dissemination of national accounts, the implementation programme proposed by the Working Group gained support from the Commission at its fortieth session in February 2009.4 - وفي أعقاب اعتماد نظام الحسابات القومية لعام 2008 بوصفه النظام الدولي الموحد لتجميع بيانات الحسابات القومية ونشرها، حظي برنامج التنفيذ الذي اقترحه الفريق العامل بتأييد اللجنة في دورتها الأربعين المعقودة في شباط/فبراير 2009.
The main objective of the 2008 SNA implementation strategy is to assist countries in developing the statistical and institutional capacity to improve the scope, detail and quality of their national accounts and supporting economic statistics.والهدف الرئيسي لاستراتيجية تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008 هو مساعدة البلدان في بناء قدراتها الإحصائية والمؤسسية على تحسين نطاق حساباتها القومية والإحصاءات الاقتصادية الداعمة لها، وتفاصيلها وجودتها.
5. However, with many countries having yet to implement a full set of national accounts and/or upgrade their accounts to the 1993 SNA, the changeover to the 2008 SNA is regarded as premature and problematic.5 - ومع ذلك، وبما أنه لا يزال يتعين على العديد من البلدان تطبيق مجموعة كاملة من الحسابات القومية و/أو ترقية حساباتها إلى المستوى الذي يمتثل لنظام الحسابات القومية لعام 1993، فإن الانتقال إلى نظام الحسابات القومية لعام 2008 يُعتبر سابقا لأوانه ومحفوفا بالمشاكل.
For such countries the primary challenge is to develop and strengthen their national accounts; the specific move to the 2008 standard needs to be undertaken within that context.ويتمثل التحدي الأساسي الذي تواجهه هذه البلدان في تطوير حساباتها القومية وتعزيزها؛ لذلك فإن الانتقال إلى نظام عام 2008 يجب أن يتم ضمن هذا السياق.
6. In the light of these concerns, the Friends of the Chair group was formed to identify and suggest solutions to the barriers to implementation of national accounts and reflect on the 2008 SNA implementation programme.6 - وفي ضوء هذه الشواغل، تم تشكيل فريق أصدقاء الرئيس لتحديد العوامل التي تعوق تنفيذ الحسابات القومية واقتراح حلول لها وتدارس برنامج تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008.
7. The following analysis incorporates the outcomes of the Friends of the Chair group meeting in February 2011 and the analysis of responses to a survey of the experiences of members of that group conducted by the Australian Bureau of Statistics.7 - ويتضمن التحليل التالي نتائج الاجتماع الذي عقده فريق أصدقاء الرئيس في شباط/فبراير 2011 وتحليل الردود المقدمة على استبيان عن تجارب أعضاء الفريق أجراه المكتب الأسترالي للإحصاءات.
The present document analyses the barriers to implementation of the System of National Accounts, identifies areas for improvement in the implementation process and affords a reflection on the current implementation programme for the 2008 SNA.وتحلل هذه الوثيقة العوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية، وتحدد الجوانب التي ينبغي تحسينها في عملية تنفيذه وتقدم فكرة عن برنامج التنفيذ الحالي لنظام الحسابات القومية لعام 2008.
A set of recommendations has been proposed as a result of the analysis.واقتُرحت مجموعة من التوصيات بناء على نتائج هذا التحليل.
Those recommendations seek to promote progress in implementation of the System of National Accounts.وترمي هذه التوصيات إلى التشجيع على المضي في تنفيذ نظام الحسابات القومية.
The main value added from this exercise was to shed light on some of the underlying reasons for the frequently articulated concern: “not enough resources and capability”.والفائدة الرئيسية التي أسفر عنها هذا التحليل هي إلقاء الضوء على بعض الأسباب الكامنة وراء الشاغل المعرب عنه مراراً وهو ”عدم كفاية الموارد والقدرات“.
II. Analysisثانيا -
8. The two most prominent barriers impeding the implementation of the System of National Accounts, as indicated by members of the Friends of the Chair group, are:التحليل 8 - وفقاً لما ذكره أعضاء فريق أصدقاء الرئيس، هناك عاملان رئيسيان يعوقان تنفيذ نظام الحسابات القومية، وهما:
(a) Lack of political support;(أ) انعدام الدعم السياسي؛
(b) Availability of basic data sources.(ب) عدم توافر مصادر البيانات الأساسية.
III. Political supportثالثا - الدعم السياسي
9. The level of political support is partly reflected in the level of capability of national statistical offices to develop and maintain a set of national accounts.9 - ينعكس مستوى الدعم السياسي جزئياً في مستوى قدرة المكاتب الإحصائية الوطنية على استحداث مجموعة من الحسابات القومية وتعهدها.
Those offices need effective political support if they are to secure resources to overcome such obstacles as lack of staff and make necessary improvements in data sources.وتحتاج هذه المكاتب إلى دعم سياسي فعال إذا أرادت تأمين الموارد الكفيلة بتذليل عقبات من قبيل قلة الموظفين وإدخال التحسينات اللازمة على مصادر البيانات. ألف -
A. “SNA ready””الاستعداد لتنفيذ نظام الحسابات القومية“
10. Countries in the process of developing national accounts need to be “SNA ready”, which means that key players and stakeholders in a national statistical system need to understand and agree on the value of the statistics derived from national accounts and be genuinely committed to their development.10 - ينبغي أن تكون البلدان التي تقوم حاليا باستحداث حسابات قومية ”مستعدة لتنفيذ نظام الحسابات القومية“، بمعنى أنه يتعين على أهم الأطراف الفاعلة في النظام الإحصائي الوطني والجهات المعنية بأمره أن تدرك قيمة الإحصاءات المستمدة من الحسابات القومية وأن تتفق عليها وأن تلتزم التزاماً حقيقياً بتطويرها.
The most significant challenge hindering the implementation of the System of National Accounts in many countries is the lack of commitment from their Governments to invest in the resources required.ذلك أن العقبة الكبرى التي تعترض سبيل تنفيذ نظام الحسابات القومية في بلدان عديدة هي عدم التزام حكوماتها بالاستثمار في الموارد اللازمة لتنفيذه.
11. Attendees at the Friends of the Chair group meeting agreed that a major barrier to implementation of the System of National Accounts in a number of countries is the lack of conviction at senior levels of government about the value of those statistics.11 - واتفق المشاركون في اجتماع فريق أصدقاء الرئيس على أن إحدى العقبات الكبرى التي تحول دون تنفيذ نظام الحسابات القومية في عدد من البلدان هي عدم اقتناع كبار المسؤولين الحكوميين بقيمة هذه الإحصاءات.
The questionnaire sent to members of the Friends of the Chair group was aimed at seeking the assessment of heads of statistical agencies regarding the value placed on the System of National Accounts by their Governments.فقد كان الغرض من الاستبيان الذي أُرسل إلى أعضاء فريق أصدقاء الفريق الوقوف على ما يراه رؤساء الأجهزة الإحصائية حيال القيمة التي توليها حكوماتهم لنظام الحسابات القومية.
The responses indicated that Governments understand the importance of developing national accounts and the need for such statistics as gross domestic product (GDP) for economic analysis and for fostering high-quality economic policy.وأوضحت ردودهم أن الحكومات تدرك أهمية استحداث حسابات قومية وضرورة توافر بيانات إحصائية من قبيل الناتج المحلي الإجمالي لإجراء التحليلات الاقتصادية وتعزيز السياسات الاقتصادية عالية الجودة.
Nevertheless, this understanding does not mean that national accounts enjoy sufficient priority in the national funding allocations to secure the resources required for their development.غير أن هذا الإدراك لا يعني أن الحسابات القومية تحظى بالأولوية الكافية عند تخصيص التمويل الوطني بما يؤمن الموارد اللازمة لتطويرها.
12. Friends of the Chair group members indicated that perceptions of accuracy, timeliness and frequency of compilation of national accounts affected their Governments’ views of the value of such statistics as a source of information for economic policy.12 - وأشار أعضاء فريق أصدقاء الرئيس إلى أن تصور حكوماتهم لدقة بيانات الحسابات القومية وحسن توقيتها وتواتر تجميعها يؤثر في نظرة تلك الحكومات لقيمة تلك البيانات كمصادر للمعلومات ذات الصلة بالسياسات الاقتصادية.
National statistical offices noted that in times of economic and financial difficulty, such as the recent global financial crisis, timeliness and frequency of data are important for early warning of vulnerability and exposure to global economic shocks.وأشارت المكاتب الإحصائية الوطنية إلى أن توافر البيانات في الوقت المناسب وبصفة منتظمة، في أوقات الأزمات الاقتصادية والمالية، مثل الأزمة المالية العالمية الأخيرة، مهم للإنذار المبكر بأوجه الضعف أمام الصدمات الاقتصادية العالمية واحتمالات التعرض لها.
However, statistical offices tended to place higher value, and hence priority, on the reliability and internal coherence of their SNA data, often ahead of improving frequency or timeliness.ومع ذلك، كثيراً ما تنزع المكاتب الإحصائية إلى إيلاء موثوقية بيانات حساباتها القومية واتساقها الداخلي قيمة أكبر، وبالتالي أولوية أكبر، مما توليه لتحسين تواترها وحسن توقيتها.
National statistical offices believed that large revisions to data or inconsistencies in published results undermine the confidence of Governments in their statistical agencies and lead to unwillingness to spend more money to strengthen their capability.وتعتقد المكاتب الإحصائية الوطنية أن إدخال تنقيحات كبيرة على ما تتضمنه النتائج المنشورة من بيانات أو تضاربات يضعف كثيرا ثقة الحكومات في أجهزتها الإحصائية ويؤدي إلى عزوفها عن إنفاق مزيد من الأموال لتعزيز قدرات تلك الأجهزة.
13. It is important that statistical offices and Governments be aware of the interdependence of SNA components.13 - ومن الأهمية بمكان أن تكون المكاتب الإحصائية والحكومات مدركة للترابط بين عناصر نظام الحسابات القومية.
Several countries noted that Governments placed higher priority on some SNA components ahead of others without appreciating their interdependence.فقد أشارت عدة بلدان إلى أن الحكومات تولي بعض عناصر النظام عناية أكبر مما توليه لغيرها دون مراعاة ترابطها.
Respondents to the questionnaire noted that Governments prioritize quarterly GDP measures over annual GDP measures and highlighted higher government demand for satellite accounts for sectors, such as natural resources or tourism, that were of particular significance in their economies ahead of implementing “core” SNA components.وأشار المجيبون على الاستبيان إلى أن الحكومات تعطي الأولوية للقياسات الفصلية للناتج المحلي الإجمالي على حساب القياسات السنوية وأبرزوا وجود طلب حكومي على الحسابات الفرعية للقطاعات التي تكتسي أهمية خاصة لاقتصاداتها، مثل الموارد الطبيعية أو السياحة، أكبر من اهتمامها بتنفيذ العناصر ”الأساسية“ في نظام الحسابات القومية. باء -
B. International comparabilityإمكانية مقارنة البيانات دوليا
14. Another essential feature highlighted by several national statistical offices is international comparability, as it enables intercountry analyses and assessment of the collective growth of countries within the same region.14 - ثمة سمة أساسية أخرى أبرزتها عدة مكاتب إحصائية وطنية وهي قابلية مقارنة البيانات على الصعيد الدولي، لأنها تتيح إجراء تحليلات وتقنيات مشتركة بين البلدان للنمو الجماعي للبلدان الواقعة في نفس المنطقة.
Several countries noted their intention to join, form or strengthen regional economic groupings, and that provided an incentive for those countries to improve their SNA statistics.وأعربت عدة بلدان عن نيتها الانضمام إلى تجمعات اقتصادية إقليمية أو تشكيلها أو تعزيزها، وهو ما حفز تلك البلدان على تحسين إحصاءاتها المتعلقة بنظام الحسابات القومية.
The Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), European Union, Gulf States, the Southern Africa Customs Union and Customs Union of West African States were all cited as examples.وذُكر من أمثلة تلك التجمعات الاتحاد الأوروبي، والاتحاد الجمركي للجنوب الأفريقي، ورابطة أمم جنوب شرق آسيا، ودول الخليج، والاتحاد الجمركي لدول غرب أفريقيا.
Members of the Friends of the Chair group highlighted the importance to those economic unions of monitoring economic performance; as a result participating Governments give more attention to improving statistics.وشدد أعضاء فريق أصدقاء الرئيس على أهمية هذه الاتحادات الاقتصادية في رصد الأداء الاقتصادي؛ ولهذا السبب فإن الحكومات المشاركة تولي اهتماماً أكبر لتحسين إحصاءاتها. جيم -
C. Staff resourcesالموارد من الموظفين
15. Lack of staff resources has been a long-standing obstacle to the implementation process.15 - ظل نقص الموارد من الموظفين إحدى العقبات التي تعترض عملية التنفيذ منذ أمد بعيد.
Staff require a combination of relevant qualifications and 2-3 years of practical training before they are effectively familiar with the concepts behind the national accounts, and have adequate knowledge of data sources and the experience required to be effective compilers.ولا بد أن يجمع الموظفون بين المؤهلات المناسبة وعامين أو ثلاثة من التدريب العملي قبل أن يصبحوا على دراية فعلاً بالمفاهيم التي تقوم عليها الحسابات القومية وتكون لديهم المعرفة الكافية بمصادر البيانات والخبرة المطلوبة ليكونوا جامعي بيانات أكفاء.
Countries and members of the Working Group have noted that professional staff members should have at least a university graduate degree and/or have successfully undertaken national or overseas-based statistical training.وأشارت البلدان وأعضاء الفريق العامل إلى أن الموظفين الفنيين ينبغي أن يكونوا حاصلين على الأقل على شهادة جامعية و/أو أن يكونوا قد حصلوا بنجاح على تدريب إحصائي وطني أو في الخارج.
Staff with expertise in national accounts are also attractive employees for other government and private sector organizations.والموظفون من ذوي الخبرة في مجال الحسابات القومية عليهم إقبال أيضاً من الحكومات ومنظمات القطاع الخاص الأخرى.
National statistical offices require a strategy to help retain valuable staff and ensure that regular training is in place to maintain a strong and knowledgeable team working on national accounts.وتحتاج المكاتب الإحصائية الوطنية إلى استراتيجية لمساعدتها على استبقاء خيرة الموظفين وضمان إجراء التدريب بانتظام للحفاظ على فريق موظفين فعّال وله دراية في مجال الحسابات القومية.
National statistical offices need to enjoy the institutional status within national public services required to attract and retain skilled people.ومن الضروري أن تتمتع هذه المكاتب، بين مؤسسات الخدمة العامة الوطنية، بالمركز المؤسسي اللازم لاجتذاب ذوي المهارات واستبقائهم.
16. Another impediment cited by some Friends of the Chair group members is the fragmentation of responsibility for SNA components between different agencies of their Governments.16 - ومن بين المعوقات الأخرى التي ذكرها بعض أعضاء فريق أصدقاء الرئيس تشتت المسؤولية عن عناصر نظام الحسابات القومية بين مختلف وكالات حكوماتهم.
Decentralization can result in a lack of clarity about responsibilities and extra competition for scarce resources.ويمكن أن تسفر اللامركزية عن عدم وضوح المسؤوليات وزيادة التنافس على الموارد الشحيحة. رابعا -
IV. Data resourcesمصادر البيانات
17. At the thirty-sixth session of the Commission in 2005, the Working Group reported the findings of a survey that was carried out by the Statistics Division to investigate the underlying factors that impeded implementation of the 1993 SNA.17 - عرض الفريق العامل، في الدورة السادسة والثلاثين للجنة في عام 2005، نتائج الاستقصاء الذي أجرته شعبة الإحصاءات لتقصي العوامل الأساسية التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993.
A major barrier to implementation was found to be data resources.وتبيّن أن أحد أهم هذه العوامل هو مصادر البيانات.
This finding was confirmed in the 2008 report of the Working Group; barriers to implementation of the 1993 SNA were identified through regional consultations between 2006 and 2008.وتأكدت هذه النتيجة في تقرير الفريق العامل عن عام 2008؛ وتم تحديد العوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993 من خلال مشاورات إقليمية أُجريت بين عامي 2006 و 2008.
The Friends of the Chair group members also highlighted the lack of data resources as a significant barrier to the implementation process.وأبرز أعضاء فريق أصدقاء الرئيس أيضاً نقص مصادر البيانات باعتباره عقبة كبيرة أمام عملية التنفيذ.
A. Ease of data collectionألف - سهولة جمع البيانات
18. Data collection commonly involves undertaking surveys, which is an expensive activity, especially when ongoing surveying is required to track activity over time.18 - ينطوي جمع البيانات عادة على إجراء دراسات استقصائية، وهي عملية مكلفة، لا سيما عندما يكون الغرض من الدراسات الاستقصائية الجارية تتبع الأنشطة المضطلع بها على مر الزمن.
The periodic implementation of new statistical standards, such as the 1993 SNA, the International Standard Industrial Classification, the Central Product Classification and revisions to other classifications, adds to the costs of survey operations.ويزيد من تكلفة هذه الدراسات التطبيق الدوري لمعايير إحصائية جديدة، مثل نظام الحسابات القومية لعام 1993، والتصنيف الصناعي الدولي الموحد، والتصنيف المركزي للمنتجات، والتنقيحات المدخلة على التصنيفات الأخرى.
To avoid these expensive processes in data collection, many countries seek to make more use of administrative sources.ولتجنب هذه العمليات المكلفة في جمع البيانات، تسعى بلدان عديدة إلى الاستفادة بشكل أكبر من مصادرها الإدارية.
However, it is evident from the questionnaire responses that countries have difficulty in accessing administrative data and have problems in maintaining business registers.غير أنه يتضح من الردود المقدمة على الاستبيان أن البلدان تواجه صعوبة في الوصول إلى البيانات الإدارية ومشاكل في مسك سجلات تجارية.
In the absence of a reliable business register, countries cannot effectively collect basic economic statistics from establishment/enterprise surveys with sound sample frames or integrate data from tax and customs records or other administrative sources.ففي غياب سجلات تجارية موثوقة، لا يمكن للبلدان أن تجمّع بفعالية إحصاءات اقتصادية أساسية من الدراسات الاستقصائية التي تجرى للمنشآت/المؤسسات والتي تتسم بسلامة أُطر معاينتها كما لا يمكنها إدراج بيانات من السجلات الضريبية أو الجمركية أو غيرها من المصادر الإدارية.
The availability and the coverage of data require much attention and continuous evaluation of scope and coverage for the surveys conducted.ويتطلب توافر البيانات وتغطيتها اهتماماً كبيراً وتقييماً مستمراً لنطاق الدراسات الاستقصائية المجراة وتغطيتها.
Some countries are also faced with legal impediments to having their statistical agencies gain access to certain administrative data sets, such as taxation records and agricultural commodity data.وتواجه بعض البلدان أيضاً عقبات قانونية أمام وصول أجهزتها الإحصائية إلى مجموعات بيانات إدارية محددة، مثل السجلات الضريبية والبيانات المتعلقة بالسلع الأساسية الزراعية.
19. Friends of the Chair group members noted a lack of guidance with respect to compiling certain components of national accounts, such as the identification and classification of transactions relating to non-profit institutions serving households.19 - ولاحظ أعضاء فريق أصدقاء الرئيس وجود نقص في التوجيهات المتعلقة بتجميع بعض مكونات الحسابات القومية، مثل تحديد وتصنيف المعاملات المتعلقة بالمؤسسات غير الربحية التي تقدم الخدمات للأسر المعيشية.
Data sources relating to the informal sector and for the “underground” economy have been identified by developing countries and countries with significant economic activity falling outside the scope of “regulated” activity as an important aspect that is not adequately addressed in SNA manuals.وذكرت البلدان النامية والبلدان التي تتسم بقدر كبير من النشاط الاقتصادي الواقع خارج نطاق النشاط ”الخاضع للتنظيم“ أن مصادر البيانات المتعلقة بالقطاع غير الرسمي، وبالاقتصاد ”السري“، تمثل جانبا هاما لم يعالج بشكل كاف في الأدلة الخاصة بنظام الحسابات القومية.
Guidance is sought on strategies for improving source data for informal sector activities and on methods for integrating formal and informal sector data.ويُطلب تقديم المشورة بشأن استراتيجيات لتحسين البيانات الأصلية لأنشطة القطاع غير الرسمي، وبشأن إيجاد طرق لدمج البيانات الأصلية بالقطاعين الرسمي وغير الرسمي.
B. Flexibilityباء - المرونة
20. While most countries represented in the Friends of the Chair group view the move to the 1993 SNA as essential, they view the move from the 1993 SNA to the 2008 SNA as “somewhat important”.20 - رغم أن أغلبية البلدان الممثلة في فريق أصدقاء الرئيس ترى الانتقال إلى نظام الحسابات القومية 1993 ضروريا، فإنها تعتبر أن الانتقال من نظام 1993 إلى نظام 2008 أمر ”مهم إلى حدّ ما“.
The national statistical offices noted that there is insufficient need expressed generally in their countries for the introduction of new methodology and new items in the national accounts.وأشارت المكاتب الإحصائية الوطنية إلى أنه لا يوجد عموما في بلدانها قدر كاف من التعبير عن الحاجة إلى اتباع منهجية جديدة واستحداث عناصر جديدة في الحسابات القومية.
Furthermore, in responding to the questionnaire many countries noted that they do not have access to data, such as the value of defence weapons platforms and expenditure on research and development (the main new requirements for the 2008 SNA).وعلاوة على ذلك، أشارت بلدان عديدة في إجاباتها على الاستبيان إلى أنها لا تستطيع الوصول إلى بيانات مثل قيمة منصات الأسلحة الدفاعية والإنفاق على البحث والتطوير (وهي المتطلبات الرئيسية الجديدة لنظام الحسابات القومية لعام 2008).
This situation highlights the importance of flexibility in the application of the SNA recommendations.ويؤكد هذا الوضع أهمية توخي المرونة في تنفيذ التوصيات المتعلقة بنظام الحسابات القومية.
Attendees at the Friends of the Chair group meeting and the wider group responding to the questionnaire agreed that priority should be given to establishing national accounts figures that best serve countries’ needs, reflect the changing global economy and the impact of other developments, such as technological advances.واتفق الحاضرون في اجتماع فريق أصدقاء الرئيس، والمجموعة الأوسع التي أجابت على الاستبيان، على أنه ينبغي منح الأولوية لتحديد أرقام الحسابات القومية التي تخدم حاجات البلدان على أفضل وجه، وتعكس الاقتصاد العالمي المتغير، وتأثير التطورات الأخرى مثل التطورات التكنولوجية. جيم -
C. Role of donorsدور الجهات المانحة
21. Over time, there have been a number of international initiatives to help overcome these and other barriers and assist countries to develop their national accounts.21 - اتُخذ بمرور الوقت عدد من المبادرات الدولية للمساعدة على التغلب على هذه العقبات وغيرها وتقديم العون إلى البلدان في إعداد حساباتها القومية.
However, some countries noted that international offers of assistance did not always align with countries’ national statistical strategies.ومع ذلك، أشار بعض البلدان إلى أن عروض المساعدة الدولية لا تتسق دائما مع الاستراتيجيات الوطنية الإحصائية للبلدان.
An example cited during the 2011 Friends of the Chair group meeting was when donor funding required undertaking a large-scale economic census which was inconsistent with the recipient country’s strategy of basing its national accounts on a programme of annual sample surveys of producer enterprises.ومن الأمثلة التي ذُكرت خلال اجتماع فريق أصدقاء الرئيس المعقود في عام 2011 مثال عن إخضاع تقديم التمويل من الجهات المانحة لشرط إجراء تعداد اقتصادي واسع النطاق، وهو أمر كان يتعارض مع استراتيجية البلد المستفيد المتمثلة في إعداد حساباته القومية استنادا إلى برنامج سنوي يقوم على إجراء دراسات استقصائية لعيّنات من الشركات المنتجة.
By devoting resources to undertake an economic census, the country’s programme for implementing national accounts was set back.وأدى تكريس الموارد لإجراء التعداد الاقتصادي إلى تأخير برنامج البلد المتعلق بتنفيذ الحسابات القومية.
This was a strategy that fitted poorly with the recipient country’s own statistical strategy.فهذه الاستراتيجية لم تكن متسقة مع الاستراتيجية الإحصائية الخاصة بالبلد المستفيد.
V. Implications for proposed strategies of the Intersecretariat Working Group on National Accountsخامسا - تبعات الاستراتيجيات المقترحة للفريق العامل المشترك بين الأمانات المعني بالحسابات القومية
22. The Working Group’s implementation programme for the 2008 SNA is a global initiative that has the objective of assisting countries in developing the statistical and institutional capacity to make the conceptual changeover from the 1993 SNA to the 2008 SNA, and improve the scope, detail and quality of the national accounts and supporting economic statistics.22 - يمثل برنامج تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008، الذي وضعه الفريق العامل، مبادرة عالمية تهدف إلى مساعدة البلدان على تطوير القدرات الإحصائية والمؤسسية من أجل إجراء التحول المفاهيمي من نظام الحسابات القومية لعام 1993 إلى نظام الحسابات القومية لعام 2008، وتحسين نطاق وتفاصيل وجودة الحسابات القومية والإحصاءات الاقتصادية الداعمة لها.
The implementation programme is driven by three principles, which are: (a) adoption of a strategic national planning framework; (b) coordination, monitoring and reporting; and (c) improving statistical systems.وينطلق برنامج التنفيذ من ثلاثة مبادئ هي: (أ) اعتماد إطار للتخطيط الوطني الاستراتيجي، (ب) التنسيق والرصد والإبلاغ، و (ج) تحسين النظم الإحصائية.
In accordance with the above-mentioned principles, the Working Group defined four modalities of statistical capacity-building: (a) training and technical cooperation; (b) manuals and handbooks; (c) applied research; and (d) advocacy.ووفقا للمبادئ المذكورة أعلاه، حدد الفريق العامل أربع طرائق لبناء القدرات الإحصائية: (أ) التدريب والتعاون التقني، (ب) الأدلة والكتيبات، (ج) البحوث التطبيقية، (د) الدعوة.
23. The Friends of the Chair group questionnaire sought reflection from group members on these principles and activities.23 - وطلب الاستبيان الذي أعده فريق أصدقاء الرئيس آراء أعضاء الفريق بشأن هذه المبادئ والأنشطة.
The members agreed with the overall strategic framework but believed that Working Group organizations were not giving sufficient attention to their implementation.ووافق أعضاء الفريق على الإطار الاستراتيجي العام لكنهم أعربوا عن اعتقادهم بأن المنظمات الأعضاء في الفريق العامل لا تولي اهتماما كافيا لتنفيذها.
The respondents to the questionnaire highlighted the value of specific aspects of the strategies and activities of international organizations and suggested improvements for others.وأبرز المجيبون على الاستبيان قيمة جوانب محددة من استراتيجيات وأنشطة المنظمات الدولية، واقترحوا إجراء تحسينات على جوانب أخرى.
Countries generally believed that the strategies should put the implementation of the 2008 SNA within the broader context of the development of economic statistics.وأعربت البلدان عن اعتقادها عموما بأنه ينبغي للاستراتيجيات أن تضع مسألة تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008 ضمن السياق الأوسع لتطوير الإحصاءات الاقتصادية.
A. Adoption of a strategic national planning frameworkألف - اعتماد إطار للتخطيط الوطني الاستراتيجي
24. The majority of respondents indicated that promoting the adoption of a strategic national planning framework was the most effective strategy that international agencies could support.24 - أشار معظم المجيبين على الاستبيان إلى أن التشجيع على اعتماد إطار للتخطيط الوطني الاستراتيجي يمثل الاستراتيجية الأكثر فعالية التي يمكن أن تدعمها الوكالات الدولية.
In countries, it is believed that national statistical strategic plans should incorporate national priorities for the development of national accounts to better engage support from respective Governments.ويُعتقد في البلدان أن الخطط الاستراتيجية الإحصائية الوطنية ينبغي أن تتضمن أولويات وطنية لتطوير الحسابات القومية من أجل الحصول على دعم أفضل من حكوماتها.
Some national priorities, as indicated by Friends of the Chair group members, include the data requirements of regional economic groups, internal coherence and satellite accounts for industries or sectors of national importance.وتشتمل بعض الأولويات الوطنية، حسبما ذكر بعض أعضاء فريق أصدقاء الرئيس، على متطلبات المجموعات الاقتصادية الإقليمية من البيانات، والاتساق الداخلي، والحسابات الفرعية للصناعات أو القطاعات ذات الأهمية الوطنية.
The plans should also recognize the importance of improving national institutional arrangements for compiling national accounts and priorities in improving source data, including overcoming legal and/or other obstacles to the statistical use of administrative data.وينبغي أيضا أن تعترف الخطط بأهمية تحسين الترتيبات المؤسسية الوطنية المتعلقة بتجميع الحسابات القومية، والأولويات الوطنية في مجال تحسين البيانات الأصلية، بما في ذلك التغلب على العقبات القانونية و/أو العقبات الأخرى التي تعيق استخدام البيانات الإدارية لأغراض إحصائية.
National statistical plans not only need to incorporate the above-mentioned features but also to fit with government budget-setting processes if they are to be successful in securing funding.وللنجاح في الحصول على التمويل، لا تحتاج الخطط الإحصائية الوطنية إلى دمج السمات المذكورة أعلاه فحسب، بل ينبغي لها أيضا أن تتناسب مع العمليات الحكومية المتعلقة بإعداد الميزانية.
B. Minimum set of national accountsباء - القدر الأدنى من الحسابات القومية
25. Countries seek to implement the System of National Accounts by compiling accounts and tables required for addressing policy issues considered the highest priority for a country.25 - تسعى البلدان إلى تنفيذ نظام الحسابات القومية عن طريق تجميع الحسابات والجداول المطلوبة لمعالجة المسائل السياساتية التي تعتبر ذات أولوية قصوى بالنسبة لبلد ما.
The foremost benchmark developed by the Working Group to assess the scope of accounts compiled by countries is the minimum required data set.والمعيار الأهم الذي وضعه الفريق العامل لتقييم نطاق الحسابات التي أعدتها البلدان هو القدر الأدنى المطلوب من البيانات.
At the meeting of the Working Group in February 2010, the members, among other things, recognized the need to revisit the implementation milestones and the minimum required data set to improve the implementation process of the 2008 SNA.وفي اجتماع الفريق العامل الذي عقد في شباط/فبراير 2010، أقر الأعضاء، في جملة أمور، بضرورة إعادة النظر في المعالم القياسية للتنفيذ وفي القدر الأدنى المطلوب من البيانات من أجل تحسين عملية تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008.
The majority of Friends of the Chair group members have implemented the main accounts, such as the production account, and the income and use of income accounts, highlighting their importance for identifying economic drivers and policy formulation.وطبّق معظم أعضاء فريق أصدقاء الرئيس الحسابات الرئيسية، مثل حسابات الإنتاج، وحسابات الإيرادات واستخدام الإيرادات، الأمر الذي يؤكد أهميتها في تحديد محركات النشاط الاقتصادي وصوغ السياسات.
However, a few members indicated that other accounts, particularly balance sheets, are not as important to a country’s needs and currently are not produced.ومع ذلك، أشار بعض الأعضاء إلى أن حسابات أخرى، ولا سيما الميزانيات العمومية، لا تتسم بتلك الأهمية بالنسبة لاحتياجات البلد، وأنها لا تُقدَّم حاليا.
In assessing the minimum required data set, the Working Group should ensure that priority is given to those SNA components that are most relevant to the national policy requirements of most countries.وينبغي للفريق العامل أن يتأكد، حين تقييم القدر الأدنى المطلوب من البيانات، من إعطاء الأولوية لمكونات نظام الحسابات القومية الأكثر ملاءمة لمتطلبات السياسات الوطنية لمعظم البلدان.
C. Training and technical cooperationجيم - التدريب والتعاون التقني
26. Members of the Friends of the Chair group have suggested improvements to proposed international strategies/activities to deliver desired outcomes.26 - اقترح أعضاء فريق أصدقاء الرئيس تحسينات على الاستراتيجيات/الأنشطة الدولية المقترحة لتحقيق النتائج المرجوة.
All believe that cooperation among countries within the same region should be supported to assist in the compilation of national accounts.ويعتقد الجميع أنه ينبغي دعم التعاون فيما بين البلدان الواقعة في منطقة واحدة للمساعدة على تجميع الحسابات القومية.
In reference to training and technical cooperation, members have suggested that technical assistance should be furnished over longer periods.وفيما يخص التدريب والتعاون التقني، اقترح الأعضاء تقديم المساعدة التقنية على فترات أطول.
Countries have noted that extended periods of technical training increase the likelihood that staff would acquire and retain the benefits of the training and technical assistance.وأشارت البلدان أيضا إلى أن تقديم التدريب التقني على فترات طويلة سيزيد احتمال تمكن الموظفين من اكتساب فوائد التدريب والمساعدة التقنية والاحتفاظ بها.
D. Manuals and handbooksدال - الأدلة والكتيبات
27. Manuals and handbooks should be designed as simple “how-to” guides.27 - ينبغي إعداد الأدلة والكتيبات لتوفر إرشادات مبسطة بشأن ”كيفية العمل“.
There should be more emphasis on practical work in the process of compilation than theoretical or conceptual explanations, which are already well set out in “core” SNA documentation.وينبغي التشديد بقدر أكبر على العمل الفعلي في عملية تجميع الحسابات بدلا من التفسيرات النظرية أو المفاهيمية المبيّنة أصلا بصورة جيدة في الوثائق ”الأساسية“ لنظام الحسابات القومية.
E. Advocacyهاء - الدعوة
28. Advocacy is a Working Group strategy that countries which are represented in the Friends of the Chair group strongly supported.28 - الدعوة استراتيجية للفريق العامل تحظى بتأييد قوي من البلدان الممثلة في فريق أصدقاء الرئيس.
Advocacy is aimed at supporting ongoing dialogue among the producers of statistical outputs, the providers of basic data and the users of national accounts, and building the commitment of Governments to funding.وتهدف الدعوة إلى دعم الحوار الجاري بين منتجي النواتج الإحصائية ومقدمي البيانات الأساسية ومستخدمي الحسابات القومية، وبناء التزام الحكومات بالتمويل.
Advocacy material needs to include practical case studies on countries, especially developing countries, that have benefited directly from having good national accounts.وينبغي أن تتضمن المواد المستخدمة للدعوة دراسات حالات إفرادية عملية عن البلدان، ولا سيما البلدان النامية، التي استفادت بشكل مباشر من امتلاكها لحسابات قومية جيدة.
Senior representatives of influential multilateral agencies, such as the International Monetary Fund, the World Trade Organization and ASEAN, need to directly promote the importance of national accounts among senior officials and political leaders.وينبغي لكبار ممثلي الوكالات المتعددة الأطراف ذات النفوذ، مثل صندوق النقد الدولي ومنظمة التجارة العالمية ورابطة أمم جنوب شرق آسيا، أن يروّجوا بشكل مباشر لأهمية الحسابات القومية في أوساط كبار المسؤولين والقادة السياسيين.
Governments would give priority to producing national accounts components that most benefit their countries and meet the demands of users.وستعطي الحكومات الأولوية لإنتاج مكونات الحسابات القومية التي تعود بأقصى قدر من النفع على بلدانها وتلبي مطالب المستخدمين.
Examples of specific areas of interest noted by countries include satellite accounts for specific sectors and industries, and meeting the data requirements of regional economic groupings.وتشمل الأمثلة المتعلقة بمجالات الاهتمام المحددة التي أشارت إليها البلدان الحسابات الفرعية لقطاعات وصناعات محددة، وتلبية متطلبات المجموعات الاقتصادية الإقليمية من البيانات.
International organizations need to take account of national priorities and leverage local opportunities.وينبغي للمنظمات الدولية مراعاة الأولويات الوطنية وتشجيع الفرص المحلية.
VI. Conclusionsسادسا - استنتاجات
29. The 2008 SNA implementation programme is aimed at assisting countries in developing the statistical and institutional capacity to improve the scope, detail and quality of the national accounts and supporting economic statistics.29 - يهدف برنامج تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008 إلى مساعدة البلدان على تطوير القدرات الإحصائية والمؤسسية لتحسين نطاق وتفاصيل وجودة الحسابات القومية ودعم الإحصاءات الاقتصادية.
The implementation programme is driven by three principles; to achieve them, the Working Group has defined four modalities of statistical capacity-building.وينطلق برنامج التنفيذ من ثلاثة مبادئ؛ ولتحقيقها، حدد الفريق العامل أربع طرائق لبناء القدرات الإحصائية.
The Friends of the Chair group has strived to reflect on and suggest ways to improve these principles and activities to promote progress in the implementation of the System of National Accounts.وسعى فريق أصدقاء الرئيس جاهدا إلى تدارس واقتراح سبل لتحسين هذه المبادئ والأنشطة من أجل تعزيز التقدم على صعيد تنفيذ نظام الحسابات القومية.
30. The Friends of the Chair group has identified the lack of effective political support and data resource limitations as the main impediments to the implementation process.30 - وتبيّن لفريق أصدقاء الرئيس أن العائقين الرئيسيين في وجه عملية التنفيذ يتمثلان في الافتقار إلى دعم سياسي فعال وفي قلة المتاح من مصادر البيانات.
This finding has been reflected in the suggestions made by the Friends of the Chair group for improving and modifying the Working Group strategies to better enable countries, especially developing countries, to enhance the ability of the national accounts to meet national information priorities in line with the latest SNA standards.وذُكر هذا الاستنتاج في الاقتراحات التي قدمها فريق أصدقاء الرئيس من أجل تحسين وتعديل استراتيجيات الفريق العامل لتسمح على نحو أفضل بتمكين البلدان، ولا سيما البلدان النامية، من تحسين قدرة الحسابات القومية على تلبية الأولويات الوطنية في مجال المعلومات، على نحو يتسق مع أحدث معايير نظام الحسابات القومية.
31. The recommendations of the Friends of the Chair group to improve the implementation programme for the 2008 SNA are provided in the next section.31 - وترد في الفرع التالي توصيات فريق أصدقاء الرئيس المتعلقة بتحسين برنامج تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008.
The recommendations are grouped under the appropriate implementation strategies of the Working Group in the hope that the improvements and modifications would be incorporated by countries and international organizations in order to account for the impediments to the further development of national accounts.وجُمعت التوصيات تحت استراتيجيات التنفيذ المناسبة التي وضعها الفريق العامل على أمل أن تقوم البلدان والمنظمات الدولية بدمج التحسينات والتعديلات لمراعاة العقبات التي تعيق مواصلة تطوير الحسابات القومية.
VII. Recommendationsسابعا - التوصـيات
32. The Friends of the Chair group has reflected on and has provided suggestions to improve the implementation process for the System of National Accounts.32 - تدارس فريق أصدقاء الرئيس عملية تنفيذ نظام الحسابات القومية وقدم اقتراحات لتحسينها.
The principles of the implementation programme of the Working Group are listed below in bold and the recommendations of the Friends of the Chair group are listed under the corresponding principles:ولقد أُدرجت فيما يلي، بالخط الداكن، مبادئ برنامج التنفيذ التي وضعها الفريق العامل، بينما أُدرجت توصيات فريق أصدقاء الرئيس تحت المبادئ المتعلقة بها:
1. Adoption of a strategic national planning framework1 - اعتماد إطار للتخطيط الوطني الاستراتيجي
(a) Key stakeholders, including users, data suppliers and funding agencies, need to agree to and/or be involved in the strategic national planning framework;(أ) ينبغي لأصحاب المصلحة الرئيسيين، بمن فيهم ذلك المستعملون، وموردو البيانات، والوكالات الممولة، الموافقة على إطار التخطيط الوطني الاستراتيجي و/أو المشاركة فيه؛
(b) The strategic national planning framework needs to incorporate national priorities for the development of national accounts, such as:(ب) ينبغي أن يتضمن إطار التخطيط الوطني الاستراتيجي الأولويات الوطنية المتعلقة بتطوير الحسابات القومية مثل:
(i) Requirements of regional economic groups;’1‘ متطلبات المجموعات الاقتصادية الإقليمية؛
(ii) Internal coherence;’2‘ الاتساق الداخلي؛
(iii) Satellite accounts for industries or sectors of national importance;’3‘ الحسابات الفرعية للصناعات أو القطاعات ذات الأهمية الوطنية؛
(c) For the strategic national planning framework there needs to be recognition of the importance of improving national institutional arrangements for compiling national accounts, strategies for recruiting and retaining skilled people, including raising the institutional status of national statistical offices, and priorities for improving source data, including overcoming legal or other obstacles to the statistical use of administrative data;(ج) وفي إطار التخطيط الوطني الاستراتيجي يلزم الاعتراف بأهمية تحسين الترتيبات المؤسسية الوطنية المتعلقة بتجميع الحسابات القومية، ووضع استراتيجيات لتوظيف أشخاص ماهرين واستبقائهم، بوسائل تشمل تعزيز الوضع المؤسسي للمكاتب الإحصائية الوطنية، ومنح الأولوية لتحسين البيانات الأصلية، بما في ذلك التغلب على العقبات القانونية و/أو العقبات الأخرى التي تعيق استخدام البيانات الإدارية لأغراض إحصائية؛
(d) The strategic national planning framework needs to incorporate the above features and fit with government budget-setting processes in order to enhance the capacity to secure funding;(د) يلزم لإطار التخطيط الوطني الاستراتيجي أن يتضمن السمات المذكورة أعلاه، وأن يتناسب مع العمليات الحكومية المتعلقة بإعداد الميزانية من أجل تعزيز القدرة على الحصول على التمويل؛
2. Coordination, monitoring and reporting2 - التنسيق والرصد والإبلاغ
(a) It needs to be ensured that international assistance does not impede existing national statistical strategies;(أ) يلزم كفالة ألا تؤدي المساعدة الدولية إلى إعاقة الاستراتيجيات الإحصائية الوطنية الموجودة؛
(b) Where appropriate, international organizations need to support countries in joining, forming or strengthening regional economic groupings, as that would provide an incentive for countries to improve their SNA statistics.(ب) ينبغي للمنظمات الدولية، حيثما كان ذلك مناسبا، دعم الدول في الانضمام إلى التجمعات الاقتصادية الإقليمية، أو تشكيلها أو تعزيزها، لأن ذلك سيوفر للبلدان حافزا على تحسين إحصاءاتها المتعلقة بنظام الحسابات القومية.
Cooperation among countries within the same region also needs to be supported;وينبغي أيضا دعم التعاون فيما بين البلدان الواقعة في منطقة واحدة؛
(c) In applying its guidelines on the minimum required data set for national accounts, the Working Group should give added weight to those components that are most widely relevant to national policy requirements, in particular the production, income and use of income accounts;(ج) ينبغي للفريق العامل، حين تطبيق مبادئه التوجيهية الخاصة بالقدر الأدنى المطلوب من البيانات للحسابات القومية، أن يمنح ثقلا إضافيا للمكونات الأكثر أهمية لمتطلبات السياسات الوطنية، ولا سيما الحسابات المتعلقة بالإنتاج والإيرادات واستخدام الإيرادات؛
(d) International organizations need to take account of national priorities, as outlined in the national planning frameworks, and seek to assist in leveraging local opportunities;(د) ينبغي للمنظمات الدولية مراعاة الأولويات الوطنية، على النحو المبين في أطر التخطيط الوطنية، والسعي للمساعدة في تشجيع الفرص المحلية؛
3. Improving statistical systems3 - تحسين النظم الإحصائية
(a) Training and technical cooperation:(أ) التدريب والتعاون التقني:
(i) This strategy needs to include helping countries overcome the difficulties they face in accessing administrative data and problems in maintaining business registers;’1‘ يلزم أن تتضمن هذه الاستراتيجية مساعدة البلدان في تذليل الصعوبات التي تواجهها في الوصول إلى البيانات الإدارية والمشاكل المتعلقة بحفظ سجلات الأعمال؛
(ii) This strategy needs to focus on longer-term and sustainable approaches to the training, retraining and retention of staff with relevant qualifications and experience; (iii)’2‘ يلزم أن تركز هذه الاستراتيجية على النهج الطويلة الأجل والمستدامة لتدريب الموظفين ذوي المؤهلات والخبرة المناسبتين وإعادة تدريبهم واستبقائهم؛
Technical assistance needs to be provided over longer periods;’3‘ يلزم تقديم المساعدة التقنية على امتداد فترات أطول؛
(b) Manuals and handbooks:(ب) الأدلة والكتيبات:
(i) Major revisions to national accounts data can undermine the confidence of Governments in their national statistical offices.’1‘ من شأن إدخال تنقيحات كبيرة على بيانات الحسابات القومية أن يضعف كثيرا ثقة الحكومات في مكاتبها الإحصائية الوطنية.
Manuals should provide guidance on techniques for improving reliability and coherence, and on making improvements in timeliness and frequency without material erosion of reliability;وينبغي أن توفر الأدلة التوجيه بشأن أساليب تحسين الموثوقية والاتساق وكيفية تحسين ملاءمة التوقيت والتواتر دون مساس يُذكر بالموثوقية؛
(ii) Guidance should be provided on the identification and classification of transactions relating to non-profit institutions serving households, the non-observed economy and other components of national accounts that are not adequately addressed; (iii)’2‘ ينبغي توفير التوجيه بشأن تحديد وتصنيف المعاملات ذات الصلة بالمؤسسات غير الربحية التي تقدم خدمات للأسر المعيشية، والاقتصاد غير المراقب وغير ذلك من عناصر الحسابات القومية التي لا تعالج بطريقة ملائمة؛
Guidance should also be furnished on strategies for improving source data for informal sector activities and methods for integrating formal and informal sector data;’3‘ ينبغي توفير التوجيه بشأن استراتيجيات لتحسين البيانات الأصلية لأنشطة القطاع غير النظامي وأساليب إدماج بيانات القطاعين النظامي وغير النظامي؛
(iv) Manuals and handbooks need to put more emphasis on practical work in the process of compilation than on theoretical or conceptual explanations;’4‘ يلزم زيادة التركيز في الأدلة والكتيبات على العمل الفعلي في عملية التجميع بدلا من التركيز على التفسيرات النظرية أو المفاهيمية؛
(v) Support should be provided for translating manuals and handbooks into the local language;’5‘ ينبغي تقديم الدعم لترجمة الأدلة والكتيبات إلى اللغات المحلية؛
(c) Applied research: Research should focus on the broader context of the development of national accounts and not just on matters relating to the implementation of concepts from the 2008 SNA.(ج) البحوث التطبيقية: ينبغي أن تركز البحوث على السياق الأعم لإعداد الحسابات القومية وليس فقط على المسائل المتعلقة بتطبيق المفاهيم المستمدة من نظام الحسابات القومية لعام 2008.
Areas such as improving data sources, practical guidance in the utilization of administrative records, construction and maintenance of business registers and methodologies for measuring the contribution of the informal sector/underground economy have been identified as significant obstacles to SNA development;ومن المجالات التي تعتبر عقبات رئيسية أمام تطوير نظام الحسابات القومية تحسين مصادر البيانات، والتوجيهات العملية في استعمال السجلات الإدارية، وتكوين السجلات التجارية وحفظها، ومنهجيات قياس مساهمة القطاع غير النظامي/الاقتصاد السري؛
(d) Advocacy:(د) الدعوة:
(i) This strategy needs to ensure that statistical offices and Governments are aware of the interdependence of SNA components and are appropriately focused on implementing “core” SNA elements.’1‘ يلزم أن تكفل هذه الاستراتيجية إدراك المكاتب الإحصائية والحكومات لترابط عناصر نظام الحسابات القومية، وتركيز هذه المكاتب بشكل ملائم على تنفيذ العناصر ”الأساسية“ للنظام.
Governments need to appreciate that their demands for quarterly GDP measures or for certain satellite accounts can be built only on a sound foundation of data sources, methods and strong institutional capability;ويلزم للحكومات أن تدرك أن مطالبها المتعلقة بالقياسات الفصلية لناتجها المحلي الإجمالي أو لبعض حساباتها الفرعية لا يمكن أن تقوم إلا على أساس سليم من مصادر البيانات والأساليب والقدرات المؤسسية القوية؛
(ii) This strategy needs to help remove any legal impediments faced by statistical agencies gaining access to relevant administrative record data; (iii)’2‘ يلزم أن تساعد هذه الاستراتيجية على إزالة أي عقبات قانونية أمام وصول الأجهزة الإحصائية إلى بيانات السجلات الإدارية ذات الصلة؛
This strategy needs to be aimed at clarifying the responsibilities of different agencies of Government when responsibility for compiling SNA components are fragmented between different government agencies;’3‘ يلزم أن تهدف هذه الاستراتيجية إلى توضيح مسؤوليات مختلف الأجهزة الحكومية عندما تكون المسؤولية عن تجميع عناصر نظام الحسابات القومية مجزأة بين مختلف الأجهزة الحكومية؛
(iv) Influential people need to be enlisted to develop persuasive case studies.’4‘ يلزم تعبئة الشخصيات ذات النفوذ لإعداد دراسات حالات إفرادية مقنعة.
VIII. Expressions of thanksثامنا - الإعراب عن الشكر
33. I wish to express my gratitude to the personnel of the national statistical agencies and the international agencies that cooperated in this exercise.33 - أود أن أعرب عن امتناني لموظفي الأجهزة الإحصائية الوطنية والوكالات الدولية الذين تعاونوا في هذه العملية.
Their insights and assistance were essential in the preparation of this report.فقد كانت أفكارهم ومساعدتهم ضرورية لإعداد هذا التقرير.
Brian Pinkبرايان بنك
Australian Statisticianخبير إحصائي أسترالي
Friends of the Chair group on the barriers to the implementation of the 1993 SNA.فريق أصدقاء الرئيس المعني بتنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993 تاسعا -
IX. Points for discussionنقاط مطروحة للمناقشة
34. The Commission may wish to:34 - ربما تود اللجنة أن تقوم بما يلي:
(a) Express its views on the report;(أ) التعبير عن آرائها حول التقرير؛
(b) Provide guidance on the recommendations set out in section VII above.(ب) تقديم توجيهات بشأن التوصيات الواردة في الفرع سابعا أعلاه.
Annex Iالمرفق 1
Terms of referenceالاختصاصات
1. The Friends of the Chair group on the barriers to the implementation of the System of National Accounts 1993 is chaired by Australia and is constituted by selected experts from United Nations Member States: Botswana, Brazil, Cambodia, China, Indonesia, Oman, Peru, Russian Federation, Samoa, Senegal, the former Yugoslav Republic of Macedonia, Ukraine and United States of America.1 - ترأس أستراليا فريق أصدقاء الرئيس المعني بالعوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993، ويتألف الفريق من خبراء مختارين من دول أعضاء في الأمم المتحدة: الاتحاد الروسي وإندونيسيا وأوكرانيا والبرازيل وبوتسوانا وبيرو وساموا والسنغال والصين وعمان وكمبوديا وجمهورية مقدونيا اليوغوسلافية السابقة والولايات المتحدة الأمريكية.
These countries reflect the range of knowledge and experience relevant to the development and production of national accounts in both developed and developing countries within various regions.وتمثل هذه البلدان نطاق المعارف والخبرات ذات الصلة باستحداث وإعداد حسابات قومية في كل من البلدان المتقدمة النمو والبلدان النامية في مناطق مختلفة.
The member institutions of the Intersecretariat Working Group on National Accounts participate as observers.وتشارك في الفريق بصفة مراقب المؤسسات الأعضاء في الفريق العامل المشترك بين الأمانات المعني بالحسابات القومية.
The Working Group representatives play a collective role in the development of the System of National Accounts, in promoting its use and in developing strategies for supporting countries in its implementation.ويؤدي ممثلو الفريق العامل دورا جماعيا في تطوير نظام الحسابات القومية، وفي تشجيع استعماله ووضع استراتيجيات لدعم البلدان في تنفيذه.
The Friends of the Chair group is also involved in assessment of the current strategy for implementing the System of National Accounts and, where relevant, suggesting improvements.ويشارك فريق أصدقاء الرئيس أيضا في تقييم الاستراتيجية الحالية لتنفيذ نظام الحسابات القومية ويقترح تحسينات حيثما كان ذلك مناسبا.
2. The Statistics Division of the Secretariat furnishes the group with secretarial and research support.2 - وتزود شعبة الإحصاءات بالأمانة العامة الفريق بالدعم في مجال السكرتارية والبحوث.
3. The terms of reference of the group state that the Friends of the Chair will:3 - وتنص الاختصاصات على قيام فريق أصدقاء الرئيس بما يلي:
(a) Review the progress of the implementation of the 1993 SNA, drawing as much as possible on existing work, such as that done by the regional commissions (for example, the project of the Economic and Social Commission for Asia and the Pacific to improve economic statistics in its region) and under the auspices of the Luxembourg Recommendations on Global Implementation and Outreach for the System of National Accounts;(أ) استعراض التقدم المحرز في تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993، مستفيدا في ذلك قدر الإمكان من العمل القائم، من قبيل العمل الذي تقوم به اللجان الإقليمية (مثل مشروع اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لآسيا والمحيط الهادئ لتحسين الإحصاءات الاقتصادية في منطقتها) وفي إطار توصيات لكسمبرغ المتعلقة بتنفيذ نظام الحسابات القومية والتوعية به على النطاق العالمي؛
(b) Identify the barriers to the implementation of the 1993 SNA, including but not restricted to:(ب) تحديد العوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993، بما في ذلك على سبيل الذكر لا الحصر:
(i) Underlying barriers to the development of national accounts;’1‘ العوامل الأساسية التي تعوق إعداد حسابات قومية؛
(ii) The suitability of the 1993 SNA and/or 2008 SNA for developing countries. (Would the 1968 SNA serve their policy needs just as well?); (iii)’2‘ ملاءمة نظام الحسابات القومية لعام 1993 و/أو نظام الحسابات القومية لعام 2008 للبلدان النامية (هل يلبي نظام الحسابات القومية لعام 1968 احتياجاتها في مجال السياسات العامة بنفس القدر من الجودة؟)؛
The “quantum leap” (perceived or real) required to move from the 1968 SNA to the 1993 SNA;’3‘ ”القفزة النوعية“ (المتصورة أو الحقيقية) اللازمة للانتقال من نظام عام 1968 إلى نظام عام 1993؛
(iv) Components of the 1993 SNA and/or 2008 SNA which are perceived as barriers, such as the financial intermediation services indirectly measured and chain volume measures’4‘ عناصر نظام الحسابات القومية لعام 1993 و/أو نظام الحسابات القومية لعام 2008 التي ينظر إليها على أنها عقبات، مثل خدمات الوساطة المالية المقيسة على نحو غير مباشر وقياسات حجم الإنتاج المتسلسلة؛
(v) The need to compile multiple measures of gross domestic product (GDP) for international reporting requirements, such as production-based GDP for the Millennium Development Goals and expenditure-based GDP for the International Comparison Programme);’5‘ ضرورة تجميع قياسات متعددة لحساب الناتج المحلي الإجمالي لاستيفاء شروط الإبلاغ الدولي، مثل حسابه على أساس الإنتاج في حالة الأهداف الإنمائية للألفية، وعلى أساس النفقات في حالة برنامج المقارنات الدولية؛
(vi) The lack of internal demand from national policy agencies driving implementation of the 1993 SNA.’6‘ عدم وجود الطلب الداخلي من الوكالات الوطنية المعنية برسم السياسات اللازم للمضي قدما في تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993.
4. The Friends of the Chair group will produce a succinct analysis of the barriers and suggest alternative approaches to developing appropriate macroeconomic statistics for both developed and developing countries.4 - وسيصدر فريق أصدقاء الرئيس تحليلا موجزا للعوامل المذكورة وسيقترح نهجا بديلة لإعداد إحصاءات مناسبة في مجال الاقتصاد الكلي لكل من البلدان المتقدمة النمو والبلدان النامية.
These will include, but not be restricted to:وستشمل هذه النهج، على سبيل الذكر لا الحصر، ما يلي:
(a) The appropriateness of the goal of full implementation of the 1993 SNA and/or 2008 SNA in all countries;(أ) مدى ملاءمة هدف التنفيذ الكامل لنظام الحسابات القومية لعام 1993 و/أو نظام الحسابات القومية لعام 2008 في جميع البلدان؛
(b) The possibility of developing tailored versions of the 1993 SNA and/or 2008 SNA or tailored guidelines to suit the real needs of a range of countries;(ب) إمكانية وضع صيغ مصممة خصيصا لنظام الحسابات القومية لعام 1993 و/أو نظام الحسابات القومية لعام 2008 أو مبادئ توجيهية مصممة خصيصا لملاءمة الاحتياجات الحقيقية لطائفة من البلدان؛
(c) The possibility of phased or modular implementation of the 1993 SNA and/or 2008 SNA;(ج) إمكانية تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993 و/أو نظام الحسابات القومية لعام 2008 على مراحل أو وحدات؛
(d) The anticipated time frame for large-scale implementation of the 1993 SNA and/or 2008 SNA to the point when 85 per cent of countries are compiling comparable and timely annual measures of GDP currently and across each of the next two decades.(د) الإطار الزمني المتوقع لتنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993 و/أو نظام الحسابات القومية لعام 2008 على نطاق واسع إلى أن تصل إلى 85 في المائة نسبة البلدان التي تجمع قياسات سنوية للناتج المحلي الإجمالي تكون قابلة للمقارنة مناسبة من حيث التوقيت في الوقت الحاضر وعلى امتداد كل من العقدين المقبلين.
Annex IIالمرفق 2
Outline of implementation processمخطط عام لعملية التنفيذ
1. After several years of preparation, the Statistical Commission approved the System of National Accounts 1993 in February 1993.1 - بعد عدة سنوات من التحضير، وافقت اللجنة الإحصائية على نظام الحسابات القومية لعام 1993 في شباط/فبراير 1993.
As a result of concerns expressed by the Commission at its thirty-fifth session in 2004, the Statistics Division of the Secretariat carried out a survey to investigate the underlying factors impeding implementation of the 1993 SNA.ونتيجة للشواغل التي أعربت عنها اللجنة الإحصائية في دورتها الخامسة والثلاثين المعقودة في عام 2004، أجرت شعبة الإحصاءات بالأمانة العامة دراسة استقصائية لتقصي العوامل الأساسية التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993.
A report by the Intersecretariat Working Group on National Accounts in 2005 stated that, of the 191 States Members of the United Nations, 27 per cent had fulfilled the minimum required data set, which marked an increase over the level of previous years.وورد في تقرير عام 2005 للفريق العامل المشترك بين الأمانات المعني بالحسابات القومية أن نسبة 27 في المائة من الدول الـ 191 الأعضاء في الأمم المتحدة، استوفت مجموعة البيانات التي تمثل الحد الأدنى المشترط من البيانات، مما يمثل زيادة على السنوات السابقة.
This situation reflects an improvement in 1993 SNA implementation in Member States, but also highlights the low level of implementation overall.ويُظهر ذلك تحسنا في تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993 في الدول الأعضاء، ولكنه يبرز أيضا معدل التنفيذ المنخفض عموما.
The report also detailed the findings of a survey highlighting the main barriers to implementation and proposed recommendations which were endorsed by the Commission at its thirty-sixth session in 2006.وتضمن التقرير أيضا تفصيلا لنتائج لدراسة استقصائية تبرز العوائق الرئيسية أمام التنفيذ واقترح توصيات أقرتها اللجنة الإحصائية في دورتها السادسة والثلاثين المعقودة في عام 2006.
To reflect the changing economic environment, the Commission at its thirty-ninth session in 2008 adopted a new System of National Accounts (2008 SNA) as the international standard for national accounts statistics.ومراعاة للبيئة الاقتصادية المتغيرة، اعتمدت اللجنة في دورتها التاسعة والثلاثين في عام 2008، نظاما جديدا للحسابات القومية باعتباره المعيار الدولي لإحصاءات الحسابات القومية.
At its fortieth session, the Commission approved the implementation programme of the Working Group for the 2008 SNA.وفي دورتها الأربعين، وافقت اللجنة على برنامج الفريق العامل لتنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008.
The report of the Working Group detailing the implementation programme also provided an assessment of the level of SNA implementation between 2006 and 2008.كما قدم تقرير الفريق العامل الذي يفصل برنامج التنفيذ تقييما لمستوى تنفيذ النظام بين عامي 2006 و 2008.
Structural weaknesses in basic source data and institutional statistical capacity were identified as key impediments by the Statistics Division and international agencies.وحددت شعبة الإحصاءات ووكالات دولية مواطن الضعف الهيكلي في البيانات الأصلية الأساسية والقدرات الإحصائية للمؤسسات على أنها عقبات رئيسية.
2. A background report of the Working Group submitted to the forty-first session of the Commission in 2010 provided further details on the global initiative for implementation of the 2008 SNA.2 - وتضمن تقرير معلومات أساسية قدمه الفريق العامل إلى الدورة الحادية والأربعين للجنة في عام 2010 مزيدا من التفاصيل عن المبادرة العالمية لتنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008.
The document detailed the progress by various international organizations in training and research, training and technical cooperation activities, publication of manuals and handbooks and regional initiatives.وتضمنت الوثيقة تفاصيل عن التقدم الذي أحرزته منظمات دولية مختلفة في مجال التدريب والبحث، وأنشطة التدريب والتعاون التقني، وإصدار الأدلة والكتيبات، والمبادرات الإقليمية.
Notable progress has been made by representatives of the Working Group and regional commissions in advancing the implementation of the 2008 SNA, with particular focus on developing countries and economies in transition.وأحرز ممثلو الفريق العامل واللجان الإقليمية تقدما ملحوظا في النهوض بتنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 2008، مع تركيز خاص على البلدان النامية والاقتصادات التي تمر بمرحلة انتقالية.
The Working Group also coordinates with other global statistical initiatives, such as the International Comparison Programme and the Partnership in Statistics for Development in the 21st Century.وينسق الفريق العامل أيضا مع المبادرات الإحصائية العالمية الأخرى، مثل برنامج المقارنات الدولية والشراكة في مجال الإحصاء من أجل التنمية في القرن الحادي والعشرين.
3. At the forty-first session of the Commission, the Australian delegation suggested the formation of a friends of the chair group to assist the Commission in identifying the causes of the slow and limited adoption of the 1993 SNA, as well as make suggestions on the way forward, given that the 1993 SNA had been updated to the 2008 SNA.3 - وفي الدورة الحادية والأربعين للجنة، اقترح وفد أستراليا تشكيل فريق أصدقاء الرئيس ليساعد اللجنة في تحديد الأسباب التي أدت إلى بطء وتيرة اعتماد نظام الحسابات القومية لعام 1993 والعدد المحدود للدول التي اعتمدته، ويقترح عليها سبل المضي قدما، باعتبار أن نظام الحسابات القومية لعام 1993 قد جرى تحديثه وإصداره بوصفه نظام الحسابات القومية لعام 2008.
The Friends of the Chair group was established; it conducted a meeting at the Statistics Division on 19 February 2011, to which heads of statistical agencies from the Friends of the Chair group and representatives of the Working Group were invited.وتم إنشاء فريق أصدقاء الرئيس؛ وعقد الفريق اجتماعا في شعبة الإحصاءات في 19 شباط/فبراير 2011، دعي إلى المشاركة فيه رؤساء أجهزة الإحصائية من الدول الممثلة في فريق أصدقاء الرئيس وممثلون للفريق العامل.
The meeting was attended by representatives of statistical offices in Australia, Brazil, Cambodia and Oman, and from the United States Bureau of Economic Analysis.وحضر الاجتماع ممثلون من المكاتب الإحصائية في أستراليا والبرازيل وعمان وكمبوديا ومن مكتب الولايات المتحدة للتحليل الاقتصادي.
Representatives of the Statistics Division, the Organization for Economic Cooperation and Development and Eurostat also attended the meeting.وحضر الاجتماع أيضا ممثلون من شعبة الإحصاءات في الأمم المتحدة ومنظمة التعاون والتنمية في الميدان الاقتصادي والمكتب الإحصائي للجماعات الأوروبية.
Attendees shared their knowledge and experience on various obstacles affecting the implementation of latest national accounts framework, giving particular attention to their experience in implementing the 1993 SNA.وتبادل الحاضرون معارفهم وخبراتهم فيما يتعلق بالعقبات التي تؤثر في تنفيذ أحدث إطار للحسابات القومية، مع إيلاء اهتمام خاص لتجاربهم في تنفيذ نظام الحسابات القومية لعام 1993.
4. Following the Friends of the Chair group meeting, the Australian Bureau of Statistics devised a questionnaire to elicit further detailed responses from the wider Friends of the Chair group on the views and experience of members on the barriers to successful implementation of the System of National Accounts.4 - وبعد انعقاد اجتماع فريق أصدقاء الرئيس، قام المكتب الإحصائي الأسترالي بوضع استبيان لطلب مزيد من الردود المفصلة من أصدقاء الرئيس عموما عن آراء وتجارب الأعضاء فيما يتعلق بالعوامل التي تعوق تنفيذ نظام الحسابات القومية بنجاح.
The questions sought to obtain insights into the challenges countries faced in implementing the System of National Accounts, suggestions on the way forward and reflections on the usefulness of past international initiatives.وقد أُريد من الأسئلة التعرف على كيفية النظر إلى التحديات التي تواجهها البلدان في تنفيذ نظام الحسابات القومية، والحصول على اقتراحات بشأن سبل المضي قدما وتأملات حول فائدة المبادرات الدولية الماضية.
The questionnaire was sent to the Friends of the Chair member countries in August 2011 and responses from all member countries have since been received.وأُرسل الاستبيان إلى البلدان الأعضاء التي تشكل فريق أصدقاء الرئيس في 12 آب/أغسطس 2011، ووردت منذ ذلك الحين ردود من كل البلدان الأعضاء.
Although individual responses to the questionnaire are kept confidential, summary conclusions have been drawn from the responses.ويُحافَظ حاليا على سرية الردود الفردية المستقاة من الاستبيان؛ غير أنه تم استخلاص استنتاجات موجزة من هذه الردود.
{§1} United Nations publication, Sales No. E.94.XVII.4.{§1}) منشورات الأمم المتحدة، رقم المبيع A.94.XVII.4.